Günümüzde internette var olmanın ne kadar önemli olduğuna bakacağız ve bazı yöntemleri işleyeceğiz.

Online varlığınızı oluşturun

1. İnternetteki varlığınızı seçmek

Bu makalede size web sitelerinden sosyal medyaya, işletmenizi internette yayınlamaktan inceleme sitelerine kadar online varlığınızı oluşturabileceğiniz tüm yolları göstereceğiz. Bugünlerde online olmanın önemini çok iyi bildiğimize göre hemen başlayalım. Dijital dünyaya geçmenin en bilinen yolu bir web sitesi hazırlamaktır. Eskiden web siteleri kim, ne, nerede sorularını cevaplamaktan fazla öteye gidemeyen birer online broşür niteliğindeydi. Günümüzdeki web siteleri ise bundan çok daha fazlasını yapabiliyor. Siteniz tüketicilerin araştırma yapmasına, uzmanlarla sohbet etmesine, müşteri yorumlarını okumasına, video izlemesine, ürün satın alınmasına, sipariş takip etmesine ve çok daha fazlasını gerçekleştirmesine yardımcı olabilir. Bir web sitesine sahip olmanın size yarar sağlayacağına karar verirseniz, düşüneceğiniz temel nokta, işletme hedeflerinizi desteklemesi için sitenizin hangi somut işlevleri gerçekleştirmesi gerektiğidir. Tümüyle bunun ayrıntılarına ayırdığımız bu makalede sizlere sunacağız. Ancak, şimdilik hedeflerinize doğrudan katkıda bulunmuyorsa, günümüzün göz alıcı, yeni teknolojileri hakkında endişelenmenize gerek yok. Elbette, bir web sitesi olmadan da, online ticaret yapılabilir. Örneğin, bir pastaneniz varsa, web siteniz olsun ya da olmasın müşterilerin sizi bulmasını istersiniz. Geçen sefer canınız havuçlu kek çektiğinde ne yaptığınızı hatırlayın. Büyük bir olasılıkla, yakınımda pastaneler gibi bir arama yaptınız ve seçenekleri gözden geçirdiniz. Arama sonucunda belki yerel bir pastanenin web sitesini gördünüz veya yerel işletme girişlerinde iyi bir seçenekle karşılaştınız. Bazı işletmeler dijital platformdaki varlıklarını oluşturmak için yerel işletme girişlerini kullanır. Bunun için de Google My Business veya Yandex Rehber gibi ürünlerden yararlanırlar. Bu tür dizinler işletmelere, açıklamalar, yorumlar, haritalar ve resimler gibi ayrıntılar yayınlama olanağı sağlar. Bu girişler, genellikle ücretsizdir ve kullanıcılar arama yaptığında işletmenizin sonuç sayfalarında görüntülenmesini sağlamak için iyi bir yoldur. Yerel işletme girişlerinin yanı sıra sizinki gibi işletmelere yönelik yorum siteleri de bulunabilir. Tüketiciler bu sitelerde görüş belirtebilir ve siz de bunları yanıtlayabilirsiniz. Övgü içeren yorumlar sayesinde rakiplerinize karşı avantaj sağlayabilirsiniz. Dijital varlığınızı oluştururken, sosyal medyayı da kullanabilirsiniz. Dünyanın dört bir yanındaki tüketiciler web sitelerine ek olarak, hatta bazen web siteleri yerine Facebook, Twitter, Google+ sayfalarını kullanıyor. Müşterilere online ortamda ulaşmanın diğer bir yolu cep telefonları. Büyük olasılıkla cep telefonlarınıza uygulama veya oyun indirmişsinizdir. Bu uygulamaları kendiniz de oluşturabilir ve müşterilerinize sunabilirsiniz. Uygulamalar müşterilerle bağlantı kurmak için mobil cihazların GPS, eşleştirme ve telefon gibi benzersiz özelliklerinden yararlanabilir. Bir müşteri uygulamanızı telefon veya tabletine yüklerse, mağazanıza yaklaştığında GSP sayesinde ona özel bir fırsat gönderebilirsiniz. Uygulamalar müşterilere anında sipariş verme olanağı bile sağlayabilir. Böylece müşteri mağazanıza geldiğinde sıra beklemeden siparişini teslim alabilir ve telefonunu kasadaki okuyucuya dokundurarak ödeme yapabilir. Mobil uygulamalar mevcut ve sık uğrayan müşterileri tekrar gelmeye ve belki havuçlu kekin yanında bedava kahve içmeye teşvik eden bağlılık araçları olarak sıklıkla kullanılmakta. Özetleyecek olursak, web siteleri, yerel işletme dizinleri, sosyal medya ya da mobil uygulamalardan herhangi birini veya tümünü kullanıyor olabilirsiniz. Önemli olan müşterilerin ne yapmasını istediğinize karar vermek, ardından da bu hedeflere ulaştıran bir ortam hazırlamaktır. Bunlar hep birlikte, dijital vitrininizi, diğer bir deyişle müşterilerle online etkileşim kurduğunuz alanı oluşturur. Tüm bu konuları ele alan derslerimiz var, ancak kısa bir süre için web sitelerine odaklanacağız. Web sitelerinin işleyiş şekli, uygun bir alan adı seçme ve kaydettirme, ayrıca işletmenizin hedeflerini desteklemek amacıyla online ortamda yürütmeye karar verdiğiniz çalışmaları, dijital ziyaretçileriniz için mümkün olduğunca kullanıcı dostu hale getirme gibi temel bilgiler edineceksiniz. Makalemizi okumaya devam ederseniz, tüm bunları ve daha fazlasını öğrenebilirsiniz.

2. Web siteleri nasıl işler

Web sunucularını ve alan adlarını, bunların sizin için ne yaptığını ve başlangıç yapmak için ihtiyacını duyacağınız şeyleri nasıl bulacağınızı, işin tekniğine fazla girmeden temel düzeyde ele alacağız. Bir web sitesi işletmenizin internetteki evidir, potansiyel müşterilerin gelip işletmenizin sunduğu ürün veya hizmetler hakkında bilgi edinebilecekleri yerdir. Gerçek dünyada bir pastane açmaya karar verdiğinizi varsayalım. Önce bir yer kiralamanız gerekir, değil mi? Web sitesi de bundan farklı değildir. Ancak, insanların alışveriş yaptığı bir caddede dükkan kiralamak yerine, bir sunucuda alan kiralarsınız. Bunu otomatik olarak gerçekleştiren bir sürü hizmet var. Ancak işin arkaplanıyla ilgili fikir sahibi olmanız için kısa bilgiler verelim. Biraz teknik bilgi geliyor. Sakın bizden ayrılmayın. Sunucu dediğimiz şey, internete bağlı bir bilgisayardır. Web sitenizin parçalarını, kod, resimler, video klipler ve sitenizi oluşturan diğer her şey. Depolanmasını veya barındırmasını sağlayan bir yazılım içerir. Sunucu olarak adlandırılmasının nedeni, bir kullanıcı web sitenizdeki bir sayfayı görüntülemek istediğinde doğru içeriği sunmasıdır. Sizin için bir sunucuda alan kiralayıp web sitenizi barındıracak birçok şirket veya hizmet mevcut. Tıpkı gerçek dünyada açtığınız mağazanın kirasını öder gibi barındırma ücreti ödersiniz. Böylece bir sunucuyu çalıştırmanın teknik yönlerini üstlenme işini onlara bırakırsınız. Dünyadaki her sunucunun kendine ait bir adresi vardır. Buna internet protokolünün kısaltılması olan IP adresi adı verilir. Bu konuda bilmeniz gereken tek şey, IP adresinizin internete bağlı tüm cihazların sunucuyla bağlantı kurmasını ve bulmasını sağlayan uzun bir rakam dizisi olduğu. Neyse ki, cihazların birbirine ne dediğini anlamaya ihtiyacımız yok. Bu sayısal IP adresinin yerine kullanacağınız daha güzel bir ad seçmeniz yeterli. Bu da bizi dersimizin ikinci kısmı olan web adresi veya alan adına getiriyor. Gerçek dünyada insanlar pastanemizi kapının üzerindeki tabela sayesinde bulur. İnternette ise alan adı, potansiyel müşterilerin sizi bulmasını sağlar. Alan adı, herhangi bir web sitesine gitmek için tarayıcı penceresine yazdığımız şeydir. Örneğin, www.google.com.tr veya www.firmaismi.com. Şimdi biraz bunun ayrıntılarına bakalım. Aslında www.'dan sonraki her şey alan adı ve insanların web sitenizi bulmasını sağlayan bölüm olduğu için alan adı çok önemli. Bu adresi arayan tablet, telefon, bilgisayar gibi herhangi bir cihaz, sunucuyla iletişim kurar. Ardından sunucu o cihaza web sitenizi göstermesi için gerekli olan tüm doğru parçaları, örneğin resimler ve kodlar göndererek cihazı kullanan kişinin sayfalarınızı görüntüleyebilmesini sağlar. Bir kullanıcı web adresinizi tarayıcısına yazdığında neler olduğunu temel düzeyde görelim. Önce, tarayıcı içeriğin hangi sunucuda bulunduğunu saptar ve o sunucuya gider, ardından tarayıcı şunu söyler: Selam, bu web sayfasını bir kullanıcıya göstermek için ihtiyacım olan tüm unsurları bana verir misin? Sunucu yanıt verir: Tabi, sana beş resim, iki komut dosyası ve birkaç dosya daha gönderiyorum. Tarayıcı tüm parçaları birleştirir ve kullanıcı web sayfanızı düzgün şekilde biçimlendirilmiş halde görür. Sunucu veya tarayıcının aralarında İngilizce veya Türkçe yerine karmaşık bitler ve baytlarla konuşması dışında olup biten, aşağı yukarı bundan ibaret. Ama onların kullandığı dilin bizim için zaten önemi yok. Özetleyecek olursak, işletmeniz için bir web sitesi oluşturmaya karar vermek, tüm bunların bir arada nasıl işlediğini anlamakla başlar. Sunucu sitenizi barındırır ve alan adı kullanıcıların sitenizi bulmasını sağlar.

3. Web sitesinin temel unsurları

Web siteniz için başlangıç aşamasında vereceğiniz çok önemli kararlare ele alacağız. Web siteniz için bir ad seçme ve sitenizin nasıl yapılandırılacağını planlama. Amaç müşterilerinizin sitenizdeki dolaşmasını ve istediklerini bulmasını kolaylaştırmak. Çünkü mutlu bir müşteri, daha başarılı bir işletme demektir, değil mi? Hazır mısınız? İlk olarak alan adınıza bakalım. Yani kullanıcıların sizi bulmak için web tarayıcısına yazacakları ada. Alan adı seçerken, önce istediğiniz adın kullanılabilir olup olmadığını kontrol etmeniz gerekir. Seçmek istediğiniz alan adının kullanılabilir olup olmadığını kurweb.net veya whois.web.tr web sitesinden kontrol edebilirsiniz. Örneğin, web'te yalnızca bir tane lezzetpastanesi.com olabilir ve bir başkası daha önce almışsa bu adı kullanamazsınız. Peki, istediğiniz adın alınıp alınmadığını nasıl öğreneceksiniz? Bunun için alan adı kayıt sitesi araması yapmanız ve sonuçlardan birini tıklamanız yeterli. Gittiğiniz sitede istediğiniz adın başka biri tarafından kullanılmakta olup olmadığını görmenizi sağlayan bir araç bulunacaktır. İstediğiniz ad kullanılıyorsa, araç size kullanabileceğiniz başka bir benzer ad önerebilir. İyi bir alan adı kolayca hatırlanabilir bir ad olmalı. Mümkün olduğu kadar kısa, alakalı ve yerinde bir ad saptayın. Farklı bir uzantı sondaki kısa bölümün havalı adıdır. Seçerek istediğiniz adı farklı biçimlerde alabilirsiniz. .com veya .com.tr uzantılarını büyük olasılıkla biliyorsunuzdur. Ancak kullanıma açık veya uygun olan başka uzantılar da bulabilirsiniz. Örneğin, kar amacı gütmeyen kuruluşlar .org uzantısını kullanırlar. Diğer bir deyişle, lezzetpastanesi.com alınmış, ancak lezzetpastanesi.net hala kullanılabilir durumda olabilir. Pekala, ad işini hallettik, şimdi bir web sitesinde mutlaka bulunan diğer bazı bölümlere, örneğin ana sayfaya bakalım. Ana sayfa kullanıcıların alan adınızı yazıp web sitenize geldiklerinde gördükleri ilk sayfadır. Ana sayfa insanları içeri davet ettiğiniz ve kendiniz hakkında bilgi verdiğiniz vitrininizdir. Ana sayfa, ayrıca gezinme olarak adlandırdığımız yöntemle ziyaretçilerinizi web sitenizin diğer sayfalarına yönlendirir. Gezinme başlıkları sayfanın üst bölümünde ya da kenarında yer alabilir. Gezinme başlıklarının olduğu bu menü ziyaretçilerin sitenin bir bölümünden diğerine gitmelerini sağlar. Sitenizi nasıl düzenlediğiniz çok önemli. Sık ziyaret ettiğiniz web sitelerini aklınıza getirin. Onlar nasıl düzenlenmiş. Ardından ne tür bir içerik sunmak istediğinize karar verin ve bu içeriği anlamlı bir düzene sokun. Birçok web sitesi oluşturma aracı zaten bu işe başlarken size yardımcı olabilecek şablonlar sunmakta. Nereden kolayca başlayabilirsiniz? Çoğu web sitesinde gördüğünüz hakkında ve iletişim gibi sayfalar iyi fikir olabilir. Web sitenizin iletişim sayfasına adresinizi, telefon numaranızı ve e-postanızı koyabilir ve yol tarifi veren bir harita bile ekleyebilirsiniz. Hakkında sayfası işletmenizin öyküsünü anlatabilir ve en iyi çalışmalarınızdan bazılarının fotoğraflarını sunabilir. Site düzenlemenin doğru veya yanlış bir yolu yoktur. Ancak, kendinizi her zaman ziyaretçilerin yerine koymanız gerekebilir. Ziyaretçinin aradığı nedir, web sitesinde ne yapmaya çalışıyor, bu doğrultuda ziyaretçinin ihtiyaç duyduğu, örneğin pastanenin çalışma saatleri gibi bilgileri bulmasını veya online sipariş vermesini son derece kolaylaştıracak düzenlemeler yapmanız gerekebilir. Şimdi web sitenizin sayfalarında neler göreceğinize bakalım. İlk olarak, hakkında ve iletişim gibi başlıca gezinme başlıklarını fark edersiniz. Ziyaretçilerin istedikleri zaman istediklere yere gidebilmeleri veya daha önce bulundukları yere dönebilmeleri için bu işaretler, sitenizin her sayfasında bulunmalıdır. Elbette, bunların yanı sıra sayfalarda kelimeler ve yazılar da olacak. Örneğin, başlıklar, paragraflar, listeler, ayrıca resim ve videolar kullanabilirsiniz. Yazı ve resimler tıklandıklarında internetteki diğer sayfalara bağlantı verecek şekilde ayarlanabilir. Köprü olarak adlandırılan bu bağlantılar sitenizdeki veya web'te başka bir yerde bulunan diğer sayfalara giden kısa yollardır. Birçok web sitesi, ayrıca müşterileri bir takım özelliklerle etkileşim kurmaya davet eder. Mesela, soru göndermek için doldurulan formlar, mağazanızın adım adım yol tarifini veren haritalar veya ürün satın almak için kullanılan alışveriş sepetleri sayesinde müşteriler sitenizde etkileşim kurar. Web siteniz, yani dijital vitrininiz, müşterilerle bağlantı kurmanın mükemmel yoludur. Doğru alan adını seçmek, siteyi mantıklı bir biçimde düzenlemek, etkileyici özellikler eklemek ziyaretçilerinizin tam olarak aradıkları şeyi bulmasına yardımcı olabilir.

4. Web siteleri ve işletme hedefleriniz

Müşterilerinizle ortak bir noktada buluşmayı, diğer bir deyişle ziyaretçilerinizin istekleriyle işletmenizin ihtiyaçlarını web sitenizde nasıl denge içerisinde bir araya getirebileceğinizi ele alacağız. Hedeflerinizi gözden kaçırmadan bir müşteri gibi düşünmeyi ve web sitenizi buna uygun şekilde tasarlamayı ayrıntılı olarak açıklayacağız. Artık sitenizi tasarlamaya başlıyorsunuz. Bunu yaparken hedeflerinizi aklınızda bulundurun. Ancak ziyaretçilerinizin ne aradığını da hesaba katın. Kullanıcılar sitenizde ne yapmak istiyor? Siz ne yapmalarını istiyorsunuz? Bu ikisi arasındaki uyum başarının sırrı. Örnek: Telefon numarasını bulmak için bir siteye gittiğiniz olmuştur. Belki bir soru sormak, belki de yol tarifi almak için bir mağazayı aramak isteyebilirsiniz. Numarayı kolayca bulabildiniz mi? İşletmenizin telefon numarasını sitenizin her sayfasına ve kolayca görülebilecek bir yere yerleştirin. Hatta isterseniz, vurgulayın. Ziyaretçileri sizi telefonla aramaya teşvik edecek, örneğin "Hemen Arayın" gibi bir metin de ekleyebilirsiniz. Ziyaretçilerinizin ilk durağı olabileceği için iletişim sayfanızın kolayca bulunabilmesini sağlayın. Sitenizi telefon veya tabletten ziyaret eden kişilere de tek dokunuşla size telefon etme imkanı sunun. Şimdi pastanemize dönelim. Pastanenize daha fazla bölge sakininin gelmesini istiyorsunuz, diyelim. Müşterileriniz ise canları taze simit çektiğinde sizi nasıl bulacaklarını bilmek istiyor. Web sitenize haritalı bir yol tarifi eklemek her iki tarafı da mutlu edebilir. Peki, ziyaretçiler web sitenizde başka ne gibi şeyler arıyor olabilir? Fiyatlar mı, özel teklifler mi? İşinizin ustası olduğunuzu gösteren sertifikalar mı? Tüm bunları kolayca ulaşılabilir kılarak, işletmenizin hedeflerini ziyaretçilerinizin ihtiyaçlarıyla uyumlu hale getirmiş olursunuz. Ayrıca, ziyaretçilerinizin web sitenizde neler yaptığını analiz yoluyla nasıl ölçeceğinizi öğrenmek istiyorsanız bu konuyu işlediğimiz derslerimizi izleyin. Şimdi, içerik yani sayfalarınızda bulunan sözcükler hakkında konuşalım. Kullandığınız sözcükler bir pazarlama konuşmasının çok daha ötesine geçmelidir. Fazla teknik sözcüklerden ve ne kadar mükemmel olduğunuzu abartılı şekilde vurgulamaktan kaçınmalısınız. Bunun yerine müşterilerinizin ihtiyaçlarını nasıl karşılayabileceğinizi veya sorunları nasıl çözebileceğinizi açıklayın. Konuya ziyaretçilerinize yardımcı olmak için neler yapabileceğiniz çerçevesinden yaklaşırsanız, içeriğiniz daha ilgi çekici hale gelmekle kalmaz, insanlara daha fazla da yardımcı olur. Bunu başarabilmek için özgüven sergileyen ama göz korkutucu olmayan bir ton kullanın. Müşteri kitleniz uzay mühendislerinden oluşmuyorsa her şeyi günlük dille açıklayın. Ziyaretçilerinizle bağ kurmanıza yardımcı olacak bir öykü anlatın. Birlikte çalıştığınız müşterilerin yazdığı referans yazıları veya videolar işe yarayacaktır. Ya da tüketicilerin ürün veya hizmetleriniz hakkında doğrudan sitenizde yorum yazmasına olanak tanıyabilirsiniz. Her saniyenin önemli olduğunu unutmayın. Ziyaretçiler web sitenizde uzun süre kalmayacak. Sayfalardaki sözcüklere belki hızla göz gezdirirler, belki onu bile yapmazlar. Ancak, resimler, başlıklar ve anlaşılabilir bir gezinme düzeni, ziyaretçilerin sitenizden ayrılmadan önce tam da aradıkları şeyi bulmalarına yardımcı olabilir. Web sitenizi tasarlayıp oluştururken, işletmenizin hedeflerini ve ziyaretçilerinizin isteklerini göz önünde bulundurursanız sitenin başarı şansı çok daha yüksek olur.

5. Web sitenizin kullanılabilirliği

Dijital dünyaya özgü bu ifade, ziyaretçilerin aradıkları şeyi bulmaları ve istedikleri şeyi yapmalarını kolay hale getirmek anlamına geliyor. Basit ve sade bir gezinme menüsü sunma veya tutarlı bir sayfa düzeni oluşturmanın önemi gibi kullanılabilirliği iyileştirmenin en iyi yollarını gözden geçireceğiz. Yazıların sitenizi nasıl daha etkili hale getirebileceğine de değineceğiz. Kulağa hoş geliyor, değil mi? Öncelikle gezinme konusuna bakalım, yani ziyaretçilere sitenizde yol gösteren şeylere. İyi bir gezinme deneyimi sunmak, sitenizi ziyaretçiler için anlaşılır olacak şekilde düzenlemek demek. Gerçek dünyada bir pastane sahibiyseniz, ürünlerinizi nasıl gruplandırdığınızı bir düşünün. Pasta, kek gibi büyük ürünler bir yerde, poğaça, kurabiye gibi daha küçük ürünler başka yerde olabilir. Sitenizi de aynen bu şekilde düzenleyebilir ve ana menüde ziyaretçilere hangi hangi bölümde ne bulacaklarını gösterebilirsiniz. Tıpkı dükkanınızdaki tabelalar gibi. Tüm bunlara rağmen siteniz herkes için son derece anlaşılır görünmeyebilir, işte bu yüzden arama kutusu eklemek iyi bir fikir olabilir. Özellikle de siteniz, çok daha sayfa veya ürün içeriyorsa. Arama kutusunu sitenizin her sayfasında aynı yerde duracak şekilde yerleştirmelisiniz. Böylelikle bulmak kolay olur ve acelesi olan ziyaretçiler de, diledikleri şeyi hızlıca arayıp bulabilir. Gezinme konusuyla ilgili son bir not daha, kullanıcılar web'te herhangi bir siteyi ziyaret ettiğinde sitenin belirli bir işleyişe sahip olmasını bekler. Diyeli ki, bir siteye göz atıyorsunuz ve ana sayfaya geri dönmek istiyorsunuz, ne yaparsınız? Logoyu tıklarsınız. Bu, ziyaretçilerin alışık olduğu ve web sitelerinin hemen hepsinde karşılaştığımız bir işlevdir. Dolayısıyla logonuzun her sayfada net bir şekilde göründüğünden ve tıklandığında ziyaretçileri ana sayfaya götürdüğünden emin olmalısınız. Gezinme konusunda gezintimizi yaptık. Şimdi stilden ve sitenizin görünüşünden bahsedelim. Herkesin zevki farklı olsa da uyulması gereken bazı genel kurallar var. İlk olarak sayfa düzenini ele alalım. Sitenin tamamında yazı tipi, resim ve diğer tasarım öğeleri tutarlı olmalı. Renk konusuna gelince, dikkat çekmek amacıyla kalın yazı tipi kullanmak isteyebilirsiniz. Oysa, çoğu kişi internette açık renkli arka planda, koyu renkli metin okumaya alışık. İçeriğinizi oluşturmak için çok çaba harcadınız. Ama ziyaretçilerin içeriği okumaya çalışırken, şaşı bakmak zorunda kalmayacağından emin olmalısınız. İçeriğin sayfanın neresinde görüneceğinin de farkında olmanız gerekiyor. Önemli şeyleri görmek isteyen kullanıcıları sayfanın çok aşağılarına gitmek zorunda bırakmamalısınız. Sayfaları hızlıca gözden geçirmeleri ve sitenizde kalıp vakit harcamaya karar vermeleri için başlıklar ve madde işaretler listesi kullanabilirsiniz. Yazılarınızı hedef kitleniz için yazın. Teknik yönü güçlü bir topluluk mu? O halde teknik bir dil kullanmanızda sorun yok. Aksi durumda sıradan insanlara hitaben yazın. Bir ipucu daha mı? Kullanıcıları sitenizi ziyaret ettikleri sırada işlem yapmaya teşvik edin. Bunu harekete geçirici mesaj dediğimiz şeyle yapabilirsiniz. Harekete geçirici mesajlar, sonraki aşamada kullanıcıların ne yapacaklarını anlamalarına yardımcı oluyor. Telefonla aramalarını mı istiyorsunuz? Hemen arayın, deyin. Mağazanızı ziyaret etmelerini mi umuyorsunuz? Mağazamızın yol tarifini alın diyerek onları yönlendirin. Ya da bir Hemen Satın Alın, mesajıyla alışveriş yapmaya teşvik edin. Pekala, şimdi tekrar gözden geçirelim. Oluşturduğunuz web sitesinin kullanışlı olması için elinizden geleni yapın. Ziyaretçilerinize sitenizin sayfalarına ilişkin net bir rota çizin. Baştan sona tutarlı bir tasarım belirleyin. İçeriği onların dilinde yazın ve aradıkları deneyimi sunun.

6. Web sitesi tasarlarken yapılması ve yapılmaması gerekenler

İlk izlenim bir daha yakalanmayacak bir fırsat, değil mi? Bu internet için de geçerli. Ziyaretçilerin uzaklaşmasına neden olabilecek genel hatalardan kaçınmanıza yardımcı olacağız. Sayfalarınızın hızlı yüklendiğinden nasıl emin olacağınız ve sitenizi nasıl mobil uyumlu hale getireceğinizin yanı sıra, genel erişilebilirlik konusunu ve içerik kalitesini de ele alacağız. Öncelikle hıza ihtiyacınız var. İnternet kullanıcıları sabırlı olmalarıyla ünlü değiller ve eğer sayfalarınızın yüklenmesi çok uzun sürüyorsa, dönüp giderler. Sizin veya web sitenizi kuracak kişinin işleri hızlandırmak için yapabileceği birçok teknik şey var. Doğru teknolojileri ve barındırma (hosting) çözümlerini seçmek gibi. Ancak, bazı basit çözümler de yok değil. Sayfalarınızda resimlere yer verdiyseniz, en küçük boyutlu resimleri kullanın. Devasa büyüklükte, yüksek çözünürlüklü dosyaları, yalnızca küçük resim olarak gösterilecekse kullanın. Resimleri yeniden boyutlandırarak veya sıkıştırarak küçültebilen birçok yazılım var. Bu daha hızlı yüklenme süreleri anlamına geliyor. Tasarımınızı da sadeleştirin. Genel anlamda ziyaretçilerinizin kullandığı tarayıcılar tarafından indirilen veya yeniden kullanılan şeyleri ne kadar sınırlandırırsanız, sayfalar o kadar hızlı yüklenecektir. Çoğu sayfada aynı arka plan resmini kullanın ve sitenizi kuran kişiye kod ve komut dosyaları konusunda idareli davranmasını söyleyin. Bu kişinin nasıl bir iş çıkardığını sınamak istiyorsanız, kablosuz bağlantı yerine veri bağlantısı kullanarak siteyi telefon veya tabletinizden açmayı deneyin. Ardından, web sitenizin bir mobil cihazda kolayca kullanılabildiğinden emin olun. Web'te gezinirken birincil cihaz olarak akıllı telefonlarını kullananların sayısı gün geçtikçe artıyor. Sitenizin bu cihazlarda kullanımı kolay değilse, potansiyel müşterileri kaybedersiniz. Mobil uyumlu bir web sitesine sahip olmanın en kolay yolu, kurulumun en başından itibaren kullanılan ekran türünü otomatik olarak tespit edip, siteyi buna göre görüntüleyen duyarlı tasarım yaklaşımını benimsemek olabilir. Dik tutulan akıllı telefonda metin ve fotoğrafların dik yönde görünmesi gibi şeyler bu tasarım sayesinde gerçekleşir. Sitenizin mobil uyumlu olup olmadığına dair fikir edinmek isterseniz Google'ın Mobil Uyumluluk Testi aracını deneyin. Dokunmatik ekranlara özgü kaydırma veya dokunma gibi etkenleri aklınızdan çıkarmayın. Web sitenizdeki öğelerin bu tür temaslara uygun biçimde tepki verdiğinden emin olun. Yaygın olarak bilinen simgeler kullanmak ve içeriği anlamlı ve düzenli hale getirmek daha küçük ekran kullanan ziyaretçilere aradıkları şeyi bulmalarında kolaylık sağlar. Bunun yanında adres ve telefon numaranız da kolay bulunur olmalı. Çoğu cihaz koşuşturma halindeki ziyaretçilerin işini kolaylaştıran GPS ve harita özellikleriyle donatılmıştır. Elbette, unutmamalısınız ki, kullanıcılar web sitenizi mobil cihazdan ziyaret ettiklerinde sizi telefonla kolayca arayabilmeliler. İnsanların sitenizi Chrome veya Firefox gibi farklı tarayıcılarda veya Windows ya da Mac gibi farklı platformlarda görüntüleyeceğini de unutmamanız gerek. Olabildiğince çok bilgisayar, cihaz ve tarayıcıda deneme yapın. Siteniz hepsinde düzgün görünüyor mu? Eklenti indirme istemi alıyor musunuz? Bu, ziyaretçileri sitenizden kaçıracak bir adımdır. Son olarak, unutmayın ki web siteniz yalnızca satışa yönelik değil, çözüm sunmaya da yönelik olmalıdır. Kendi sitenizi ziyaret eden bir kullanıcı olduğunuzu varsayın. Kendinize neden buradayım? Ne yapmaya çalışıyorum? Çözmeye çalıştığım sorun ne? gibi sorular sorun. Örneğin, özel pastalar yapan bir pastaneniz varsa, sitenizi ziyaret eden biri muhtemelen özel bir pasta istiyordur. Pastaları nasıl süslediğiniz, nerelerden ilham aldığınız hakkında bir yazı yazabilirsiniz. Hatta gerçek bir müşterinize ait birkaç söz veya fotoğraf eklemek daha iyi bir fikir olabilir. Birçok web sitesine çelme takan bu gibi bazı genel hatalardan kaçınmak için ziyaretçilerin kullandığı cihaz ve tarayıcıların ne olduğuna bakmaksızın sayfaların hızlı yüklendiğinden, düzgün göründüğünden ve uygun tepki verdiğinden emin olun. Ayrıca, içeriğinizi oluştururken müşterilerinizi aklınızdan çıkarmayın. Web sitenizde ihtiyaçlarına yanıt bulduklarında, müşteri kazanma ihtimalinizi de en üst düzeye çıkarırsınız.

online, web, internet, site

- İletişim

Mesaj göndermek için yandaki formu doldurun.

Adresimiz

Merkez Mah. Atatürk Cad. No: 168/2
ARDEŞEN/RİZE

- Bize Yazın

Başarılı! Mesajınız bize ulaştı.
Hata! Mesajınızı gönderirken bir hata oluştu.